lördag 14 november 2009

För mycket alkohol Cuvée du Vatican?

Flaskvariation, smygkork, eller hade jag helt fel förra gången? Ingen aning, men ikväll varken doftar eller smakar Cuvée du Vaticans Côte-du-Rhône-Village 2007 något vidare. Doften kan jag ge knappt godkänt, för det finns kryddor och lite hallonfrukt bland all alkoholdoft. Men smaken. Smaken är tagen från en allt för dålig blandad rom & cola. Om jag ska associera fritt så är det typ Silver Rom och Coca cola i smaken - tonårsgroggen ligger inte långt bort ... Som tur är fruktsyran på bra nivå, men ikväll lever vinet inte upp till godkänt. Helt obalanserat och det finns ingen frukt alls som backar upp de 14,5 procenten. Hoppas på flaskvariation/smygkork och att resterande lager visar bättre karaktär - för den här är för slätstruken. Inga betyg ikväll, vill inte sparka på en som redan ligger - för mycket alkohol Cuvée du Vatican?

3 kommentarer:

  1. förstår inte alls hypen med detta vin. Har provat både du Pape samt reserven (båda 07) och båda är obalanserade, smakar som en sämre brottargrogg!

    Janasse forever

    SvaraRadera
  2. Låter lite som jag upplevde det hela när jag drack min hittills enda flaska. Har inte vågat öppna några fler, pga rädslan för de 7 kvarvarande ska smaka lika taskigt...

    SvaraRadera
  3. Vård o Vin, tror nog att det bara är att ta tjuren vid hornen och öppna en flaska en eller två... Finns knappast någon lagringspotential, ett, max två år om du har en riktig källare. Ska öppna mina två inom ett år.

    SvaraRadera