lördag 6 februari 2010

Chenin blanc x 2

Två viner mot varandra, samma druva men väsenskilda i stil och smak. Den ena från sydafrikanen Jean Daneel. Välkänd vinmakare i hemlandet med historia både från Buitenverwachting och Morgenhof. Sedan 1997 sin egen, som konsult, men från 2003 med egen mark i Franschhoek (Stellenbosch) och den här Chenin Blanc 2006 signature är första årgången. Vinet har legat på franska ekfat, både jäsning och lagring, och det märks. Doften är stor, kolafudge och kokosdriven, nötter, brynt smör med aprikos och lite tropisk frukt. Smaken är fyllig, fet och med helt okej syra. Även här är det kola och vaniljtoner som står ut mest. Det finns en viss kryddighet i både doft och smak och efter letande i ordförrådet så är det faktiskt kardemumma som letar sig fram. Smakrikt, men inte riktigt min grej. Även om det är välgjort, 229 kr i beställningssortimentet.
Jean Daneel Chenin Blanc Signature: 3p av 5p

Nästa vin däremot, är helt i min smak. Domaine des Baumard Clos Papillon 2004. Här står schistmineralen som spön i backen, med typisk vaxighet och kryddiga toner av vått ylle. Färgen är blekt gul och vinet växer under kvällen. Jag hittar gröna äpplen, honung, lagerblad/grönsaksbuljong, citronkarameller i smaken och syran är otroligt frisk och läskande - precis som det ska vara från Loiredalen och Savennières. Det här vinet är en uppvisning i finess och smakrikedom - inte lika fet och fläskig som Jean Daneel. Och flaskan kommer med skruvkapsyl, bara en sådan sak från konservativa Frankrike. Hatten av och ångrar att jag inte köpte fler när vinet kom i december, 235 kr.
Domaine des Baumard Clos Papillon 2004: 4p av 5p

2 kommentarer:

  1. Kul med din jämförande Chenin/Steen !

    Försökte få in "Clos du Paillon" från Domaine du Closel på SAS Wine Shop och SB i början på 90-talet men det gick inte så bra då.

    Har du provat andra RSA-Chenin/Steen och kan jämföra de här ?

    SvaraRadera
  2. Har provat De Morgenzon, Lammershoek och Kleine Zalzes prestige chenin. De upplevde jag som lite mer friskare och inte lika fatbetonade som Daneel (och aningen bättre). Men ingen av dem kommer upp till originalet komplexitet i Loire, tycker jag. Domaine du Closel är också bra, men vad jag vet inte någon importör...

    SvaraRadera