lördag 19 september 2009

Saskia 2007

Sydafrika. Inte ett spår av detta land, i min blogg, inte ett vin har jag noterat. Dags att ändra på det ikväll. Miles Mossop är vinmakare på Tokara Wines i Stellenbosch, som gör klockrena sauvignon blanc och bordeaux-blends. Men vid sidan om gör han en vit och en röd i eget namn. Saskia är gjord på chenin blanc (67 procent) och viognier med fatjäsning och lagring på franska ekfat (tio procent nya och resten två till fem år gamla). Chenin kommer från nästan 30 år gamla bush vines och är delvis angripna av ädelröta. Färgen är gul till smått gyllengul. Doften är stor med härliga aromer av friska gula äpplen, tropisk frukt som mango, guava och annanas, men även mineral, smörkola, valnötter och popcorn. Chenintypiska dragen av vax och honung finns också där och viognier bidrar med det tropiska. Smaken är fyllig, torr, smörig och härligt fet med skön mineraltouch. Smaken är aromatisk, med gula äpplen, tropisk frukt, smörkola och avrundas med vanilj och smöriga popcorn. Jag skulle gärna falla pladask om det inte var för att fruktsyran tyvärr är lite, lite låg i slutet och alkoholen slår igenom när vinet inte är perfekt tempererat. Inte så att det är dåligt vinmakande, mer att stilen är som den är. Gillar man vita rhone-blends, eller condrieu så är detta ett alternativ värt att prova, då stilen påminner om dessa. 189 kronor är betydligt billigare än sina franska motsvarigheter, för kvaliteten är det inget fel på.
Saskia 2007: 3,5p av 5

2 kommentarer:

  1. Hej Birk, kul m Saskia och Miles M. Vi provade röda syskonet "Max" för ngt år sedan och tyckte det var ovanligt bra. Har du provat det?
    Vinhälsningar -

    SvaraRadera
  2. Hej Vinintresserad, nä jag har inte provat den. Letade på bolaget, men hittade bara den vita så det blev bara den. Den röda borde väl att gå att få tag på tycker man ... Jag blev glatt överaskad jag med. Kul och gott!

    SvaraRadera