lördag 25 september 2010

Bosquet des Papes Tradition 2007

Var lite tveksam om jag skulle ta med det här vinet till en vinprovning med kompisgänget. Noteringarna hos Finare Vinare och Frankofilen visade på ungt, nästan knutet vin - varför öppna en flarra redan nu när det antagligen kommer att ge så mycket mer framöver? Samtidigt är 07:orna kända för bra med frukt och tidig konsumtion, så det fick bli så. Och är jag nöjd... Inte direkt. Doften öppnar i och för sig med massor av röda grenachefrukter (70 % grenache) som jordgubbar och hallon, och givetvis som alltid: lavendel, örter, svartpeppar, lagerblad och lite jordiga toner som torvmull. De 15,5 alkoholprocenten visar sig inte i doften, men väl i smaken. Och det stör. Smaken är fyllig, kraftfull och med bra frisk syra. Men eldigheten tar över i början och känslan blir, att nu dricker jag grogg. Med luftning blir det bättre balans och tanniner finns det gott om. Den röda fruktkompotten finns där, så även salmiaktoner och kryddigheten. Men alkoholen slår nästan ihjäl hela kompotten och den stackars portersteken har inte en chans. Bosquet des Papes Tradition får även pisk av Montirius Le Clos 2007 som provas - vilket vin det är! Bosquet är självfallet ungt i dag och har ingen aning om det blir bättre med lagring (15,5 %, räcker det inte med klassiska 13,5...), men jag hoppas jag har fel. 249 kronor är på gränsen, men vinet klarar godkänt för den fina doften.
Bosquet des Papes Tradition 2007: 3p av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar