onsdag 11 augusti 2010

Picos do Couto Reserva 2007

Det här blev en liten besvikelsen. Inte för att jag förväntat mig stordåd för 88 kr, men beskrivningen på hylletiketten lät lovande: Fruktig, kryddig smak med inslag av fat, björnbär, plommon, rosmarin, muskot och mörk choklad. Och efter att druckit Periquita reserva 2007 igår, som var grymt bra (sydfransk i stil och inte långt efter många 07:or från Côte du Rhône), hade jag hoppats på en repris. Men Picos do Couto är bara okej, med fyllig kropp, fruktiga aromer av björnbär, blåbär, och aningen kryddiga drag (o då har jag ansträngt mig...). Modernt, välgjort och fyller sin funktion till kvällens grillade ryggbiffar. Men det lyfter inte riktigt, ingen mineralitet, lite för fluffigt och syltigt. Nä, kör på Periquita reserva - mer karaktär och 9 kr billigare.
Picos do Couto Reserva 2007: 2,5p av 5

3 kommentarer:

  1. Håller helt med dig; det här är ett tillrättalagt och anonymt vin. Trist helt enkelt - om än välgjort.

    MVH

    Niklas

    SvaraRadera
  2. Tack Niklas, ja det finns roligare vin att köpa. Har du några tips på vin runt 80-90 kr som är värda ett försök? (ej beställt Jadots Beaujolais än...)

    SvaraRadera
  3. Hemma hos mina föräldrar bjöds det på en Gran Coronas igår. Med luftning var den hur läcker som helst med den där sköna cabbe-känslan som Torres får till i Mas la Plana. Lite skitig, gräsig och alldeles lagom mogen.

    http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12697&Butik=0&SokStrangar=

    SvaraRadera