fredag 5 juni 2009

Quinta de Chocapalha Reserva White Wine 2007

Vad får man om man blandar en vit bourgogne, en chenin blanc från Loire och en sémillon från Australien? Ja, kanske blir det en portugis gjord på 60 % chardonnay, 20 % viosinho och 20 % arinto. För det här är en härlig blandning av dem alla. Doften är stor med tydliga rökiga drag, gummi (klassiskt radergummi/kautschuk) som jag lägger på sémillonkontot. Efter ett tag kommer de rostade franska faten fram (60 % av vinet jäst på fransk ek och även lagrat i 7 månader) som drar åt lite popcorn och kolaremmar, det doftar också citrus som drar åt grapefrukt, lite mineral sticker också upp. Det här läggs på bourgognekontot. Smaken är frisk med citrus, grape och mineral. Rökigheten kommer igen väl inlindad i snygga fat. Det är aromatiskt/kryddig (vitpeppar) och smaken är även lite vaxig - och just vaxigheten hänvisar jag till Loire. Jag gillar det här personliga och smakrika vinet, bra till mat och visar att Portugal står sig väl mot franska och australiska motsvarigheter. Producenten är Quinta de Chocapalha och regionen är Estremadura. Priset är 139 kr och nyhet i juni.
Quinta de Chocapalha Reserva White Wine 2007: 3,5p av 5

2 kommentarer:

  1. Provade den röda Quinta de Chocapalha CabSauv 06 häromdagen och även det är ett bra, rätt personligt vin med fin pinjeton. Utvecklades mycket på 2 tim i glas och till mat. Har du möjligen provat även den?

    SvaraRadera
  2. Vinintresserad: kul att du tittar förbi ;) har inte provat den röda än, men kanske borde då den vita levererade mer än än jag förväntade mig. Låter bra att det röda utvecklades i glaset, det gillar jag...

    SvaraRadera