fredag 7 augusti 2009

Domaine Singla La Crinyane 2006

Efter att Finare Vinare skrivit om den lilla importören Vinik och vinerna från Coteaux du Languedoc med omnejd så blev jag nyfiken. Domaine Singla La Crinyane är sista vinet ut från en beställning om sex flaskor, och det är det andra vinet från Domaine Singla, deras syrah var okej, men där jag saknade lite av druvans kryddiga karaktär. Det här vinet däremot består av 100 procent carignan från gamla stockar (blir dock lite förbryllad då Domaine Singla själva anger 70 procent carignan, resten grenache, men Vinik anger 100 ...). Nåväl så här upplever jag vinet: Färgen är mörkt röd med ung blålila kant. Doften är stor och fruktig med björnbär i främsta rummet, men även mosade bigaråer finns där. Det är tydlig fatvanilj (13 månader, 50 procent nya fat), örter och lagerblad. Smaken är kraftfull, fruktig, kryddig och eldig. Vinet är fruktdrivet men tanninerna finns där, även om tankarna går till fruktkaka med björnbär och blåbär. Syran är på hyfsad nivå så det känns inte alltför klumpigt. Men det är mer kraft än elegans mer show off än substans - what you see is what you get, typ. Det tar ett tag innan jag får grepp om vad det är som stör - det är en ton av banan, vinet har en sorts jästton över sig. Dessa fruktviner är inte riktigt min typ av vin. Pris 185 kr.
Domaine Singla La Crinyane 2006: 2,5p av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar